Suomalaisista 74% pitää sanomalehtiä luotettavana. Ilahduttavaa on, että alle 25-vuotiaista peräti 84% on tätä mieltä. Luotettavuus on tärkeä asia myös mainostajalle!

Sanomalehti on luotettavin – myös nuorten mielestä

Nuorten aikuisten mielestä luotettavuus on uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus ja se toteutuu parhaiten sanomalehdissä, ilmenee IRO Researchin tuoreesta tutkimuksesta.

Tutkimuksessa kysyttiin, mihin medioihin suomalaiset liittävät luotettavuuden. Sanomalehdet sijoittuivat selvästi kärkeen: suomalaisista 74% liitti luotettavuuden sanomalehtiin. Mielenkiintoista on, että alle 24-vuotiaista peräti 84% vastasi näin.

Luotettava media on myös mainostajalle tärkeä asia. Mainosympäristö vaikuttaa mainostajan brändiin – sanomalehdessä mainostajan ei tarvitse murehtia sitä, missä yhteydessä hänen mainoksensa näyttäytyy kuluttajille. Sanomalehdessä mainos on arvostetussa ympäristössä.

”Luotettavuuden merkitys varmasti korostuu, koska ihmiset joutuvat luovimaan mitä hämäräperäisempien viestien ja tuntemattomien algoritmien suodattamien sisältöjen keskellä. Luotettavuus on ydinarvo, josta sanomalehdistön on pidettävä jatkossakin kiinni”, toteaa Sanomalehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.

 

Lähde: Tuhat suomalaista 28.9.-4.10.2018, IRO Research Oy (n=1000)

Takaisin